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Prof. Dr. Heike Anna Wiesner 

Professor for Business Information Systems

T: +49 (0)30 30877-1194
E: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
www.heike-wiesner.de
Campus Schöneberg - Building B
Room: B 351

 


Academic and Professional Background

Heike Wiesner is professor of Informatics and Knowledge Management. She completed her Diploma at the University of Bremen followed by research projects at the centre of women’s studies (University of Bremen) and the Massachusetts Institute of Technology (MIT). She was awarded a doctoral grant by the University of Bremen and completed her doctoral degree in the area of science, technology and gender studies. She also worked at the University of Kiel Centre for Interdisciplinary Research on Women and Gender (ZiF) and the University of Applied Science in Wilhelmshaven. From 2006 until 2009 she has been a visiting professor of Knowledge Management, eLearning and Gender Studies at the Berlin School of Economics and Law. Since Winter 2009 she has been professor of Business Information and Communication Systems at the Berlin School of Economics and Law.

Professional Focus

  • Knowledge management and eLearning with particular regard to gender mainstreaming and diversity
  • Economics and gender relations

International Cooperation

  • EEEYMS
  • Hope University
  • Liverpool University
  • Department of Interactive Media and Educational Technology
  • Institute of Prof. Dr. Peter Baumgartner at the Danube Krems University in Austria

Specialized in

  • eLearning and information management
  • Gender studies and diversity
  • New media in school and professional education
  • Work and Organisational Studies (Diversity Management)
  • Empirical educational research
  • Science and Technology Studies
  • Methods of Empirical Social Research
  • Innovative Teaching and Learning Methods

 Research Areas

  • eLearning
  • Knowledge management
  • Gender studies
  • Science and Technology Studies (STS)
  • Diversity in the context of virtual teaching and learning environments
  • Diversity management

Projects

  • „Gender Equality in Digital Entrepreneurship“ (2016-2019), finanziert durch Erasmus+ Kooperationsprojekt: Universität Liechtenstein (Projektleitung), Wirtschaftsuniversität Wien, Katholische Sozialakademie Österreichs, Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin www.gender-digitalent.com
  • „Projekt MINT 4“ (2012-2020), finanziert über die Berliner Qualitätsoffensive (2012 – 2016) sowie Berliner Qualitäts- und Innovationsoffensive (2016 – 2020) 
    Gemeinschaftsprojekt der vier Informatikstudiengänge der HWR Berlin: Wirtschaftsinformatik (Fachbereich 1 Wirtschaftswissenschaften), Verwaltungsinformatik (Fachbereich 3 Allgemeine Verwaltung), Wirtschaftsinformatik und Informatik (Fachbereich 2 Duales Studium) Beteiligte Professor*innen: Prof. Dr. Heike Wiesner (Projektleitung), Prof. Dr. Dagmar Lück-Schneider, Prof. Dr. Dorle Linz, Prof. Dr. Rainer Höhne www.mint4.hwr-berlin.de 
  • BMBF-Projekt „GM-Medial“ m Rahmen des Programms "Neue Medien in der Bildung - Förderbereich Hochschule"
  • BMBF-Kooperationsprojekt Roberta unter der Leitung vom Fraunhofer Institut AIS (Autonome Intelligente Systeme) 
  • EEEYMS: European Enhancement of Early Years Management Skills Project; (Subcontract with DiMeB: Evaluation and consultancy) 
  • Kooperationsprojekt „Partizipative Gestaltung technologieunterstützter Lernszenarien“ Fe|male im Programm Sparkling Science (BMWF; Österreich) Kooperationsprojekt mit Prof. Dr. Peter Baumgartner und Dr. Sabine Zauchner (Donau Universität Krems; Österreich)
  • gLearning (Forschungs- und Entwicklungsprojekt, HWR Berlin) Implementation und Begleitung einer virtuellen Lehr- und Lernumgebung mit Moodle unter Diversity/gender-Aspekten.

Teaching Focus

  • Information systems
  • End User Information Systems
  • Sociological aspects of information and knowledge society
  • eLearning
  • Labor Economics

Selected  Publications 

  • Heike Wiesner: Bühne Natur- und Technikwissenschaften: Neuere Ansätze aus dem Gender-Diskurs. In: Petra Lucht und Tanja Paulitz: Technologien und Wissen; Campus Verlag Frankfurt am Main 2008; S. 31-49
  • Susanne Maass, Heike Wiesner (2007): Programmieren, Mathe und ein bisschen Hardware...Wen lockt dies Bild der Informatik? In: Heinrich Böll Stiftung Schriften zu Bildung und Kultur Band 1: Bildung für den Bedarf? Zum Stellenwert von Natur- und Ingenieurwissenschaften im Bildungssystem. Dokumentation eines Werkstattgesprächs der Grünen Akademie im Januar ; Berlin, 60-70
  • Heike Wiesner (2007): Neue Lehr- und Lernkonzepte in der Wirtschaftsinformatik. Chancen und Möglichkeiten einer geschlechterbewussten Lehrkonzeption im Themenfeld „Wissensmanagement und eLearning. In: Beate Curdes, Sabine Marx, Ulrike Schleier und Heike Wiesner (Hg.) Gender Lehren – Gender lernen in der Hochschule. Konzepte und Praxisbeispiele, BIS Verlag Oldenburg, 127-158
  • Edzard de Buhr und Heike Wiesner (2007): Die Tandem-Veranstaltung „Einführung in die Wirtschaftsinformatik“ Ein gemeinsames Resümee. In: Beate Curdes, Sabine Marx, Ulrike Schleier und Heike Wiesner (Hg.) Gender Lehren – Gender lernen in der Hochschule. Konzepte und Praxisbeispiele, BIS Verlag Oldenburg, S.161-183
  • Susann Hartmann and Heike Wiesner (2007): Robotic and Gender: The Use of Robotics for the Advancement of Equal Opportunities in Classroom Tagungsband der GIST-Tagung  (in print).
  • Andreas Wiesner-Steiner/Heike Wiesner/Heidi Schelhowe (2006): Technik als didaktischer Akteur: Robotik zur Förderung von Technikinteresse. In: Carmen Gransee (Hg.): Hochschulinnovation. Gender-Initiativen in der Technik. Reihe: Gender Studies in den Angewandten Wissenschaften. Gender Studies & Applied Sciences, LIT-Verlag Hamburg, 89-113
  • Susanne Maass, Heike Wiesner (2006): Programmieren, Mathe und ein bisschen Hardware...Wen lockt dies Bild der Informatik? In: Informatik-Spektrum Band 29, Nummer 2, April 2006, S. 125-132.
  • Heike Wiesner (2006): Online Learning (zu) leicht gemacht? Gender – and Diversity-Aspekte als Durchgangspunkt für erfolgreiches gestalten von Lernmodulen. In: Carmen Gransee (Hg.): Hochschulinnovation. Gender-Initiativen in der Technik. Reihe: Gender Studies in den Angewandten Wissenschaften. Gender Studies & Applied Sciences, LIT-Verlag Hamburg, ISBN 3-8258-9043-0 (195-212)
  • Wiesner, Heike (2006): Virtual Learning and Teaching Environments. “Without a well-thought-out didactic concept, the best surface design isn’t of any help”. In: Gender and IT Encyclopedia, USA, 1191-1196